Ady Endre
Élete:
· 1877-ben született Érmindszenten, 1919-ben hal meg Budapesten.
· 1904. Párizsba utazik.
· 1905. hazatérés, budapesti Napló munkatársa később Nyugat.
· 1906-07. Párizsi utazgatás.
· 1909-11. Párizs
· 1909. életmódja miatt az egészsége fokozatosan romlik --> szanatóriumban kezelik.
· 1912. Szakítás Diósy( Ödön) né Brüll Adéllal (Elbocsátó szép üzenet, Valaki útravált belőlünk)
· 1914. Boncza Miklós Felkeresése, Bertával levelezik(1911. óta)
· 1915. Házasság Csinszkával (Bertát így szólítja verseiben )
· 1917. Meghal Boncza Miklós, beköltözés a házába.
· 1919. Szanatóriumban meghal.
Életmű:
a.)Kötetek szerint:
· Új versek 1906.
· Vér és arany 1907.( 1908-as évszámmal)
· Az Illés szekerén 1908. (1909-es évszámmal)
· Szeretném ha Szeretnének 1909. (1910-es évsz.)
· A Minden- Titok versei 1910.
· A menekülő élet 1912.
· Margita élni akar 1912. (verses regény)
· Ki látott engem ? 1914.
· A halottak élén 1918.
· Az utolsó hajók 1923.
· Versek 1899.
· Még egyszer 1903.
Tudatos költő 1906-1914-ig évente jelentette meg köteteit. A négy évi hallgatást a Halottak élén törte meg. Ennek alkotás lélektani , esztétikai-poétikai, személyes és történelmi okai is vannak.
b.) Ady motivikus- tematikus költő. Bizonyos motívumok, témakörök az életmű egészében jelen vannak(magyarság versek, létharc versek, ars poética, istenes versek), más motívumok( kuruc versek, Léda versek,látomásszerű tájversek, a pénz motívum)csak meghatározott korszakban bukkannak föl.
Stílus problémák
1.) Szimbolizmus: Művészetére hatott a szimbolizmus, önmaga és a kortársak is szimbolista költőnek vallották. Kétségtelen az Új versek erős Baudlaire-i hatása, Verlainre és Rictusre is utal. A szimbolizmust jelzi, a sajátos és egyéni szimbólumrendszer, a magánmitológia, a sejtelmesség; de éppúgy, mint a francia szimbolistáknál , Ady esetében is kevés a szimbolizmus elméletének megfelelő vers, gyakran egyértelműen megfejthető metaforát, metonímiát emel jelképpé.
2.) Szecesszió: Ady esetében szerencsésebb használni a szecessziós-szimbolista meghatározást. Ady életérzésének összetevői(elvágyódás, a halál problematikája, szerelem felfogás), korai verseinek színvilága(arany fekete ) a szecessziót idézik.
3.) Expresszionizmus, szürrealizmus: 1912-től kezdődően majd ’14-től felerősödve jelennek meg a szürrealista expresszionista elemek.
Szerelmi költészet:
a.) Léda- versek: Ady 1903 őszén ismerkedik meg Diósyné Brüll Adéllal Nagyváradon. A szépsége asszonyiságában lévő asszon a Balkánról érkezett szülővárosába. A fiatal újságíróhoz(Adyhoz) kezdetben csak szeszélyből közeledett, de a kapcsolat egyre inkább elmélyült. 1904-ben Ady Léda után utazik Párizsba. A kapcsolat csúcspontja az 1908-as Holnap- matiné ahol együtt lépnek színpadra, ezután Érmindszentre is elviszi magával bemutatni édesanyjának. Ettől kezdve több éven át tart a kölcsönös veszekedéssel tarkított szakítás.
A kapcsolat költészettörténete:
Új versek: Léda asszony zsoltárai
Vér és arany: A Léda-aranyszobra
Illés szekerén: Léda ajkai között
Szeretném, ha szeretnének: különböző ciklusokban a szerelmes versek Léda nevének említése nélkül
A Minden-titok versei: A szerelem titkai 8Léda neve említése nélkül)
A menekülő Élet: Asszony és temető (Első nagy búcsúvers)
A Magunk szerelme: Imádság a csalásért(Elbocsájtó, szép üzenet), Ifjú karok kikötőjében
Az új versek legprovokatívabbnak szánt, és legnépszerűbb ciklusa. Látszólagos újdonsága mellett is mélyen benne gyökerezik a XIX. század második felétől megjelenő szerelemfelfogás illetve szerelmi ábrázolás.(Nietzsche: a nő méltatlan társa a férfinak; Ibsen: nemesebb mint a férfi , meg kell adni számára az önmegvalósítás lehetőségét; Schopenhauer: a férfi boldogtalanságának egyik forrása a nő, a faj fenntartója; Strindberg: A szerelem harc a férfi és nő között, Haláltánc, melyben a férfi reménytelenül elpusztul a női brutalitással szemben. )
Héja-nász az avaron: 1905. a szecesszió szerelemképének alkotása. Szembe fordul szokásos szerelem metafora használatával(pl: galamb, gerlice). A diszharmonikus, halálba hanyatló, az idővel perlekedő szerelmet ábrázolja.
Lédával a bálban: 1907. Hatásosés kifejező szecessziós díszletek között a költészet ősi motívumait (élet-halál, haláltánc, évszakmotívum) felhasználva a szerelem és halál együvé tartozását fogalmazza meg.
Elbocsátó, szép üzenet: 1912. A szakítás véglegességének akarása mint lélektani alaphelyzet magyarázhatja a szerelmi kapcsolat újraértékelésének egyoldalúságát. Ady különbséget tesz Adél és az általa teremtett Léda között. Az egyik iránt kíméletlen, a másikkal a szakítás gesztusával együtt némileg elégikus a lírai én magatartása. Adél a legfőbb tévedése, hogy azonosnak vélte magát az Ady teremtménnyel, ebből fakadt szerepzavara, önmaga túlértékelése. Nitzschei fordulat használása (pl. csillagsor)a férfi felsőbbrendűség hirdetése.
b.) Csinszka versek: Boncza Berta szerepe Ady életében máig vita tárgya. A fiatal lány és a beteg költő túl van az irodalomtörténet feladatán, ellenben a Csinszka-szerelem költői ábrázolása. Háttérbe szorul a szecesszió. A szecessziós-szimbolista versépítést felváltja a letisztult, népdalokat idéző, elégikus műforma. A Csinszka-versek legfőbb kérdése: Lehet-e a szerelem menedék, rév, kikötő a világban , a világgal szemben? A válasz bizonytalan, még ha érezzük is az igen akarását.
A kapcsolat költészettörténete:
A halottak élén: Vallomás a szerelemről ciklus
Őrizem a szemed: A dal egyik sajátos és a századforduló népszerű típusának, az elégikus chansonnak talán a legszebb képviselője a magyar lírában. Az érzelem egyneműségét,a bizonytalanságot, kétségét kifejező szavak, kifejezések bontják meg:rettenet, riadtan, nem tudom stb. Nem csak az életkor, az elmúlás közelsége okozza a bizonytalanságot , hanem az ellenséges világ is.
Nézz Drágám kincseimre: Minden igazi számvetés, ha őszinte, önhazugság nélküli, a hiány és a nincs számbavétele- minden emberi leltár negatív leltár-. A látszólagos értékek hajszolása után a végső pillanatban csak a „ lázáros kincsek” maradnak. Ezt a tudatot nem feledteti, legfeljebb elviselni segít az asszonyi hűség és a szerelem.
________________________
készítette : Egry Hajnalka 12.g