Ady Tétel

2010.04.23. 19:28 | Szinyei 2010g | Szólj hozzá!

Ady Endre

Élete:

·         1877-ben született Érmindszenten, 1919-ben hal meg  Budapesten.

·         1904. Párizsba  utazik.

·         1905. hazatérés, budapesti Napló munkatársa később Nyugat.

·         1906-07. Párizsi utazgatás.

·         1909-11. Párizs

·         1909. életmódja miatt az egészsége fokozatosan romlik --> szanatóriumban kezelik.

·         1912. Szakítás  Diósy(  Ödön) né Brüll Adéllal (Elbocsátó szép üzenet, Valaki útravált  belőlünk)

·         1914. Boncza  Miklós  Felkeresése, Bertával  levelezik(1911. óta)

·         1915. Házasság  Csinszkával (Bertát így szólítja verseiben )

·         1917. Meghal Boncza  Miklós, beköltözés a házába.

·         1919. Szanatóriumban meghal.

Életmű:

a.)Kötetek szerint:

·         Új versek 1906.

·         Vér és arany 1907.( 1908-as  évszámmal)

·         Az Illés szekerén 1908. (1909-es évszámmal)

·         Szeretném ha Szeretnének 1909. (1910-es évsz.)

·         A Minden- Titok versei 1910.

·         A menekülő élet 1912.

·         Margita  élni akar 1912. (verses regény)

·         Ki látott engem ? 1914.

·         A halottak élén 1918.

·         Az utolsó hajók 1923.

·         Versek 1899.

·         Még egyszer 1903.

Tudatos költő 1906-1914-ig évente jelentette meg köteteit. A négy  évi hallgatást a Halottak élén törte meg. Ennek alkotás lélektani , esztétikai-poétikai, személyes és történelmi okai is  vannak.

b.) Ady motivikus- tematikus költő. Bizonyos motívumok, témakörök az életmű egészében jelen vannak(magyarság versek, létharc versek, ars poética, istenes versek), más motívumok( kuruc versek, Léda versek,látomásszerű tájversek, a pénz motívum)csak meghatározott korszakban bukkannak föl.

Stílus problémák

1.)    Szimbolizmus: Művészetére hatott a  szimbolizmus, önmaga és a kortársak is szimbolista költőnek vallották. Kétségtelen az  Új versek erős Baudlaire-i hatása, Verlainre és Rictusre is utal. A szimbolizmust jelzi, a sajátos és egyéni szimbólumrendszer, a magánmitológia, a sejtelmesség; de éppúgy, mint a  francia  szimbolistáknál , Ady esetében is kevés a szimbolizmus elméletének megfelelő vers, gyakran egyértelműen megfejthető metaforát, metonímiát  emel jelképpé.

2.)    Szecesszió: Ady esetében szerencsésebb használni a szecessziós-szimbolista meghatározást. Ady életérzésének összetevői(elvágyódás, a halál problematikája, szerelem felfogás), korai verseinek színvilága(arany fekete ) a szecessziót idézik.

3.)    Expresszionizmus, szürrealizmus: 1912-től kezdődően majd ’14-től felerősödve jelennek meg a szürrealista expresszionista elemek.

Szerelmi költészet:

a.)    Léda- versek: Ady  1903 őszén ismerkedik meg Diósyné Brüll Adéllal Nagyváradon. A szépsége asszonyiságában lévő asszon a Balkánról érkezett szülővárosába. A fiatal újságíróhoz(Adyhoz) kezdetben csak szeszélyből közeledett, de a kapcsolat egyre inkább elmélyült. 1904-ben Ady  Léda után utazik Párizsba. A kapcsolat csúcspontja az 1908-as Holnap- matiné ahol együtt lépnek színpadra, ezután Érmindszentre is elviszi magával bemutatni édesanyjának. Ettől kezdve több éven át tart a kölcsönös veszekedéssel tarkított szakítás.

A kapcsolat költészettörténete:

Új versek: Léda asszony zsoltárai

Vér és arany:  A Léda-aranyszobra

Illés szekerén: Léda ajkai között

Szeretném, ha szeretnének: különböző ciklusokban a szerelmes versek Léda nevének  említése nélkül

A Minden-titok versei: A szerelem titkai 8Léda neve említése nélkül)

A menekülő Élet: Asszony és  temető (Első nagy búcsúvers)

A Magunk szerelme: Imádság a  csalásért(Elbocsájtó, szép üzenet), Ifjú karok kikötőjében

Az  új versek legprovokatívabbnak szánt, és legnépszerűbb ciklusa. Látszólagos újdonsága mellett is mélyen benne gyökerezik a  XIX. század második felétől megjelenő szerelemfelfogás illetve szerelmi ábrázolás.(Nietzsche: a nő méltatlan társa a férfinak; Ibsen: nemesebb mint a férfi , meg kell adni számára az önmegvalósítás lehetőségét; Schopenhauer: a férfi boldogtalanságának egyik forrása a nő, a faj fenntartója;  Strindberg: A szerelem harc a  férfi és  nő között, Haláltánc, melyben a férfi reménytelenül elpusztul a női brutalitással szemben. )

Héja-nász az avaron: 1905. a szecesszió szerelemképének alkotása. Szembe fordul szokásos szerelem metafora használatával(pl: galamb, gerlice). A diszharmonikus, halálba hanyatló, az idővel perlekedő szerelmet ábrázolja.

Lédával a  bálban: 1907. Hatásosés kifejező szecessziós díszletek között a költészet ősi motívumait  (élet-halál, haláltánc, évszakmotívum) felhasználva a szerelem és halál együvé tartozását fogalmazza meg.

Elbocsátó, szép üzenet: 1912. A szakítás véglegességének akarása mint  lélektani alaphelyzet magyarázhatja a szerelmi kapcsolat újraértékelésének egyoldalúságát. Ady különbséget tesz Adél és az  általa teremtett Léda között. Az egyik iránt kíméletlen, a másikkal a szakítás gesztusával együtt némileg elégikus a  lírai én magatartása. Adél a legfőbb tévedése, hogy azonosnak vélte magát az Ady teremtménnyel, ebből fakadt szerepzavara, önmaga túlértékelése. Nitzschei fordulat használása (pl. csillagsor)a férfi felsőbbrendűség hirdetése.

b.)    Csinszka  versek: Boncza Berta  szerepe Ady életében máig vita tárgya. A fiatal lány és a beteg költő túl van az  irodalomtörténet feladatán, ellenben a  Csinszka-szerelem költői ábrázolása. Háttérbe szorul a szecesszió. A szecessziós-szimbolista versépítést felváltja a letisztult, népdalokat idéző, elégikus műforma. A Csinszka-versek legfőbb kérdése: Lehet-e a  szerelem menedék, rév, kikötő a világban , a világgal szemben? A válasz  bizonytalan, még ha érezzük is az igen akarását.

A kapcsolat költészettörténete:

A halottak élén: Vallomás a szerelemről ciklus

Őrizem a szemed: A dal egyik sajátos és a  századforduló népszerű típusának, az  elégikus chansonnak talán a legszebb képviselője a magyar lírában. Az  érzelem egyneműségét,a bizonytalanságot, kétségét kifejező szavak, kifejezések bontják meg:rettenet, riadtan, nem tudom stb. Nem csak az életkor, az elmúlás közelsége okozza a bizonytalanságot , hanem az ellenséges világ is.

Nézz Drágám kincseimre: Minden igazi számvetés, ha őszinte, önhazugság nélküli, a hiány és a nincs számbavétele- minden emberi leltár negatív leltár-. A  látszólagos  értékek hajszolása után a végső pillanatban csak a „ lázáros kincsek” maradnak. Ezt a tudatot nem feledteti, legfeljebb elviselni segít az asszonyi hűség és a  szerelem.

 

 

________________________

készítette : Egry  Hajnalka  12.g

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szinyei2010g.blog.hu/api/trackback/id/tr421946316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása